Nieuws


marcel-pfeijffer
door Marcel Pfeijffer 22 mrt., 2024
Marcel Pheijffer is hoogleraar (forensische) accountancy aan Nyenrode Business Universiteit en Universiteit Leiden. Elk kwartaal schrijft Marcel een blog over fraude en fraudebestrijding.
11 mrt., 2024
Met beveiligingstechniek alleen houd je als ondernemer fraude niet buiten de deur. Jouw zwakste schakel zijn je medewerkers. Fraudeurs maken gretig gebruik van ‘hun’ menselijke zwakte. Dat noemen we social engineering. Manipulatie-tactieken om vertrouwelijke informatie te bemachtigen, om toegang tot systemen te krijgen of om ongeautoriseerde acties uit te voeren. Met als gevolg: financiële en (mogelijk) imagoschade. Hoe voorkom je dat als bedrijf? Social engineering heeft veel verschillende gezichten. Het meest bekend (en meest voorkomend) is phishing: de fraudeur stuurt e-mails die lijken op legitieme communicatie, met als doel werknemers te verleiden tot het verstrekken van vertrouwelijke informatie, zoals gebruikersnamen, wachtwoorden of financiële gegevens. Ook veel voorkomend is identiteitsfraude. De fraudeur doet zich voor als iemand anders (bijvoorbeeld als een medewerker, manager of externe serviceprovider) en probeert op basis van deze valse identiteit informatie te krijgen of toegang tot gevoelige systemen. Deze ‘vermomming’ kan heel ver gaan. Denk aan deep fake waarbij door stem-imitatie of video-manipulatie geluid en beeld worden ingezet die niet van echt zijn te onderscheiden. Zeker met de opkomst van AI worden dit soort technieken nog geniepiger.
09 feb., 2024
U had het nog zo goed voor elkaar: alle medewerkers op essentiële functies hebben een concurrentie- en relatiebeding, mét boeteclausule. Uw bedrijfsgeheimen zijn in kaart én goed beschermd. Ook uw autorisatiemodel is op orde: medewerkers hebben alleen toegang tot concurrentiegevoelige gegevens die zij nodig hebben voor hun werk.  Toch wordt u op een dag gebeld door een trouwe klant, die aangeeft dat hij overweegt over te stappen naar de concurrent. Die biedt namelijk precies hetzelfde product aan, maar tegen een lagere prijs. Plotseling denkt u aan het aantal tenders dat u de afgelopen tijd nét verloor. En dan valt het kwartje: een van uw voormalig medewerkers is waarschijnlijk - en in strijd met zijn concurrentiebeding - aan de slag bij uw concurrent!
door Anita de Graaf 28 aug., 2023
In de coronatijd zagen we een grote toename van het aantal factuurfraudes. Nu de maatregelen alweer een tijd achter ons liggen, neemt het aantal factuurfraudes echter niet af. Sterker nog, we zien de laatste maanden juist weer een sterke toename. Daarbij valt op dat de bedragen groter worden en de fraude vaak grensoverschrijdend is. Mocht u onverhoopt ook slachtoffer worden, dan is het goed om te weten dat u bij deze vorm van factuurfraude soms nog de mogelijkheid heeft om (een deel van) het geld terug te halen. Als u er op tijd bij bent tenminste.
14 jun., 2023
De vakantie staat voor een aantal mensen al voor de deur, een periode waar veel mensen naar uitkijken. Dat is niet anders voor fraudeurs, dit is meestal een uitverkoren periode voor hen. Ze profiteren van de afwezigheid van werknemers of het tijdelijke gebrek aan organisatie om hun fraudepogingen te doen slagen. Wij zetten een aantal tips op een rij om frauderisico’s tijdens uw vakantie te vermijden.
door Richard van Essen 12 jan., 2023
Blog van Richard van Essen, adviseur fraude bij Allianz Trade in Nederland
door Johan Klokman 25 okt., 2022
Blog door Johan Klokman, senior consultant Fraude & Integriteit bij Hoffmann
door Frank ter Huurne 18 okt., 2022
Blog Frank ter Huurne, advocaat / partner bij Lexence
digitale-sporen-fraude
door Linda Meeder 31 aug., 2022
Een pleger van fraude bij een bedrijf laat bijna altijd digitale sporen achter. Om deze digitale sporen te vinden en veilig te stellen moeten bedrijven ‘forensic ready’ zijn. Bij 95% van de bedrijven is dat niet het geval.
Fraude en oplichting neemt toe
14 jul., 2022
Fraude en oplichting bij bedrijven nemen toe. 51% van de bedrijven had er afgelopen 2 jaar mee te maken. 66% geeft aan dat er sprake is van toename van fraude. Veel aandacht in de media gaat uit naar de opkomst van cybercrime maar veruit de meeste vormen van fraude en oplichting vinden op klassieke wijze plaats. Met op nummer 1: eigen medewerkers die geld of producten verduisteren of valse declaraties indienen.
Share by: