Bescherm uw bedrijf tegen fraude tijdens de vakantieperiode

De vakantie staat voor een aantal mensen al voor de deur, een periode waar veel mensen naar uitkijken. Dat is niet anders voor fraudeurs, dit is meestal een uitverkoren periode voor hen. Ze profiteren van de afwezigheid van werknemers of het tijdelijke gebrek aan organisatie om hun fraudepogingen te doen slagen. Wij zetten een aantal tips op een rij om frauderisico’s tijdens uw vakantie te vermijden.

Fraude en oplichting bij bedrijven nemen toe

De technologische ontwikkelingen, de toenemende hoeveelheid gegevens die bescherming nodig hebben en de sterke toename van het gebruik van sociale media; deze zaken maken bedrijven kwetsbaarder voor fraudeaanvallen. CEO-fraude en fraude met valse identiteit of fraudeurs die zich voordoen als klanten of leveranciers, vormen een groeiende bedreiging voor bedrijven. 

fraude-trendrapport-allianz-trade-2023

Recent onderzoek van Allianz Trade over bedrijfsfraude in de Benelux in 2023 toont aan dat:

  • 79% van de bedrijven de afgelopen 2 jaar te maken had met fraudepogingen tegenover 51% in het onderzoek van vorig jaar.
  • 52% van de bedrijven slachtoffer is geweest van het ontvreemden van geld of goederen door werknemers en 45% van factuurfraude door derden.
  • Voor ½ bedroeg de schade tot 50.000 euro. ¼ had een verlies tussen de 50.000 en 100.000 euro en ¼ had een verlies tussen de 100.000 en 1 miljoen euro.

FRAUDE TRENDRAPPORT ONTVANGEN

Meer frauderisico's tijdens vakantieperiode

De vakantieperiode is zoals gezegd meestal een uitverkoren periode voor fraudeurs. Ze profiteren van de afwezigheid van werknemers of het tijdelijke gebrek aan organisatie om plannen te smeden voor verduistering. En zo betekenen ze mogelijk ook een gevaar voor uw financiële positie. Maar het is wel degelijk mogelijk om voorzorgsmaatregelen te nemen, omdat vaak de menselijke factor de cruciale schakel is. Zorg dat uw werknemers alert zijn en niet in al hun naïviteit de deur open zetten voor fraudeurs.

5 tips om frauderisico’s te vermijden tijdens uw vakantie

  1. Maak uw werknemers bewust van de meest voorkomende risico's
    Ongevraagde telefoontjes of e-mails met dwingende instructies, bestellingen van onbekende afnemers die last minute gebeuren zonder de minste prijsonderhandeling, een leverancier die zijn bankrekeningnummer plots wil veranderen, een klant die een adrewswijziging doorgeeft, een herinnering voor een al betaalde factuur… Voor al deze gevallen geldt: controleren, en liever twee keer dan één keer.

  2. Gebruik standaard afwezigheidsberichten
    Als je een beslissingsnemer bent binnen het bedrijf, kan uw ‘out of office’-boodschap veel waardevolle informatie opleveren voor fraudeurs. Ze kunnen dit gebruiken om zich voor te doen als uzelf of voor uw tijdelijke vervanger. Geef dus niet onnodig te veel details vrij zoals bijvoorbeeld de einddatum of reden van uw afwezigheid.

  3. Gebruik een geheime code om identiteitsdiefstal te voorkomen
    Spreek met uw back-up of medewerker een geheime code of een specifiek antwoord op een banale vraag af. Wanneer u dan een bericht of opdracht doorstuurt tijdens uw afwezigheid, dan geeft dit hem of haar de mogelijkheid om vast te stellen dat u wel degelijk de afzender bent.

  4. Zorg ervoor dat ook tijdens de vakantieperiode een dubbele handtekening voor betalingsopdrachten gehandhaafd blijft
    De persoon die voor deze tweede handtekening moet zorgen, heeft een externe blik op de transactie en kan zo fraude makkelijker opsporen.

  5. Maak werk van een noodplan dat van pas komt in geval van fraude
    Stel een noodplan op en verspreid het vóór de vakantieperiode onder al uw werknemers of collega’s. Voorzie zeker ook een noodnummer en zorg dat het op veel plaatsen staat aangegeven.


Bescherm uw bedrijf tegen fraude

Of de fraude nu binnen of buiten de bedrijfsmuren gepleegd wordt, de gevolgen kunnen aanzienlijk zijn. De partners van fraude.nl kunnen uw bedrijf advies geven over hoe om te gaan met deze risico's. En wat u kunt doen om deze risico's te beperken, dan wel afdekken. Op dit moment al tegen een fraudegeval aangelopen? Ook daarin ondersteunen wij u graag.

BEKIJK ONZE DIENSTEN

Misschien vind je dit ook interessant?

marcel-pfeijffer
door Marcel Pfeijffer 22 mrt., 2024
Marcel Pheijffer is hoogleraar (forensische) accountancy aan Nyenrode Business Universiteit en Universiteit Leiden. Elk kwartaal schrijft Marcel een blog over fraude en fraudebestrijding.
11 mrt., 2024
Met beveiligingstechniek alleen houd je als ondernemer fraude niet buiten de deur. Jouw zwakste schakel zijn je medewerkers. Fraudeurs maken gretig gebruik van ‘hun’ menselijke zwakte. Dat noemen we social engineering. Manipulatie-tactieken om vertrouwelijke informatie te bemachtigen, om toegang tot systemen te krijgen of om ongeautoriseerde acties uit te voeren. Met als gevolg: financiële en (mogelijk) imagoschade. Hoe voorkom je dat als bedrijf? Social engineering heeft veel verschillende gezichten. Het meest bekend (en meest voorkomend) is phishing: de fraudeur stuurt e-mails die lijken op legitieme communicatie, met als doel werknemers te verleiden tot het verstrekken van vertrouwelijke informatie, zoals gebruikersnamen, wachtwoorden of financiële gegevens. Ook veel voorkomend is identiteitsfraude. De fraudeur doet zich voor als iemand anders (bijvoorbeeld als een medewerker, manager of externe serviceprovider) en probeert op basis van deze valse identiteit informatie te krijgen of toegang tot gevoelige systemen. Deze ‘vermomming’ kan heel ver gaan. Denk aan deep fake waarbij door stem-imitatie of video-manipulatie geluid en beeld worden ingezet die niet van echt zijn te onderscheiden. Zeker met de opkomst van AI worden dit soort technieken nog geniepiger.
Meer
Share by: