“Veel ondernemers nemen maatregelen om fraude te voorkomen. Het vier-ogen principe, de beveiliging van systemen, zoals firewalls of training om de bewustwording van het personeel te bevorderen. Desondanks zien we dat ondernemers zich verkijken op het frauderisico, zeker nu technologie hele nieuwe vormen van bedrog (deep fake of deep voice) mogelijk maken.”
Blog van Richard van Essen, adviseur fraude bij Allianz Trade in Nederland
Aan het woord Fraude Sales Manager Richard van Essen van Allianz Trade, een van de partners van Fraude.nl. Richard voelt mee met de ondernemers. “Ondernemers krijgen nogal wat op hun bord de laatste tijd. Problemen met de toelevering, energieproblemen, personeelstekort, inflatie, noem maar op. En dan is er ook nog de vrees dat fraude door de opkomst van nieuwe technologie toe zal nemen en lastiger is om te voorkomen.
“Een fraudeverzekering vangt in ieder geval de financiële klap op, maar liever laat je het niet zover komen”. Richard vertelt wat hij zoal meemaakt in de praktijk. “Wat veel voorkomt is dat criminelen een bestelling plaatsen uit naam van een ander bedrijf. Ze zeggen bijvoorbeeld dat hun vaste leverancier niet kan leveren, dat is de laatste jaren actueel. Dus men zoekt een andere leverancier. Dat klinkt iedere ondernemer als muziek in de oren. Vaak worden er checks gedaan, maar criminelen gaan steeds geraffineerder te werk. In de praktijk wordt de order ingeboekt en er wordt geleverd. Meestal wordt op het laatste moment het afleveradres aangepast. Het kan ook zijn dat criminelen een magazijn in dezelfde straat of om de hoek hebben gehuurd om de spullen daar te laten leveren. Soms staan ze in de straat om de vrachtwagen daar met een smoes heen te loodsen.”
“En uiteindelijk wordt de factuur natuurlijk nooit betaald.” Volgens Richard ziet het email-verkeer rondom de order er uiterst betrouwbaar uit. “Alleen in de allerkleinste details zitten kleine afwijkingen. Daar moet je echt naar speuren.” Soms wordt de e-mail ook daadwerkelijk uit naam van een zakenrelatie gestuurd, na een computer inbraak."
Let ook op uw eigen medewerkers
’Natuurlijk is het goed dat ondernemers weten wat veelgebruikte technieken zijn van ‘beroepscriminelen’, maar ze moeten vooral niet vergeten dat de meeste fraude nog steeds wordt gepleegd door eigen medewerkers. “Medewerkers die geld of goederen wegsluizen. De ‘boekhouder’ die er een schaduwadministratie op nahoudt en zichzelf zo stelselmatig weet te verrijken.” Vaak denken directeuren dat het hen niet zal overkomen en dat hun mensen te goeder trouw zijn.
TIP van Richard: Besteed aandacht aan je mensen. Luister naar hun zorgen en zet medewerkerstevredenheid hoog op de agenda!
De menselijke factor is volgens Richard de cruciale schakel in fraudebestrijding. ”Door problemen thuis kunnen medewerkers onder druk komen te staan, waardoor de verleiding kan ontstaan om fraude te plegen. Denk aan medewerkers die boven hun stand leven, of medewerkers die gokverslaafd zijn of grote schulden hebben. Ook komt het voor dat medewerkers gefrustreerd zijn en vinden dat ze recht hebben op het geld omdat ze hard werken en zoveel verdienen voor de zaak, maar zich voldoende gewaardeerd of beloond voelen."
De vrees voor nieuwe technologie en digitale vormen van fraude
“De crimineel die zich voordoet als een ander; dat is de rode draad. Hij stuurt bijvoorbeeld een e-mail uit naam van de directeur of leidinggevende met een opdracht tot een betaling. De interne mail ziet er volkomen betrouwbaar uit en ook de toon is precies goed. Die ontwikkeling gaat steeds verder. De vrees is dat deep voice en deep fake een vlucht zal nemen. De stem die je telefonisch hoort van de directeur is nep, maar wel net echt. Of neem een video-call; de persoon die je op het beeldscherm ziet is nagemaakt door een computerprogramma. Dat zijn natuurlijk heel verontrustende ontwikkelingen. Criminaliteit gaat steeds een stap verder, waardoor je als bedrijf snel achter de feiten aanloopt.”