11 maart 2024
Met beveiligingstechniek alleen houd je als ondernemer fraude niet buiten de deur. Jouw zwakste schakel zijn je medewerkers. Fraudeurs maken gretig gebruik van ‘hun’ menselijke zwakte. Dat noemen we social engineering. Manipulatie-tactieken om vertrouwelijke informatie te bemachtigen, om toegang tot systemen te krijgen of om ongeautoriseerde acties uit te voeren. Met als gevolg: financiële en (mogelijk) imagoschade. Hoe voorkom je dat als bedrijf? Social engineering heeft veel verschillende gezichten. Het meest bekend (en meest voorkomend) is phishing: de fraudeur stuurt e-mails die lijken op legitieme communicatie, met als doel werknemers te verleiden tot het verstrekken van vertrouwelijke informatie, zoals gebruikersnamen, wachtwoorden of financiële gegevens. Ook veel voorkomend is identiteitsfraude. De fraudeur doet zich voor als iemand anders (bijvoorbeeld als een medewerker, manager of externe serviceprovider) en probeert op basis van deze valse identiteit informatie te krijgen of toegang tot gevoelige systemen. Deze ‘vermomming’ kan heel ver gaan. Denk aan deep fake waarbij door stem-imitatie of video-manipulatie geluid en beeld worden ingezet die niet van echt zijn te onderscheiden. Zeker met de opkomst van AI worden dit soort technieken nog geniepiger.